Velkommen til Horsens Skakforenings websider.
Horsens Skakforening er en af landets ældste skakklubber. Oprindeligt var det to klubber - Arbejdernes Skakklub og Horsens Skakklub (startet 1893) - som i slutningen af 1960`erne blev forenet til Horsens Skakforening.

Skakaktiviteterne foregår året igennem i klubben, men også andetsteds, når medlemmerne enkeltvis eller nogle stykker sammen beslutter at deltage i andre klubbers turneringer rundt om i landet. Endelig spiller vi holdskak i Sydjysk Hovedkreds. Gennem tiden har vi med jævne mellemrum kvalificeret os til at deltage i divisionsturneringen, som spilles på tværs af kredsene.

Horsens Skakforening har været blandt initiativtagerne til de såkaldte weekend-turneringer, og har tidligere blandt andet afholdt "Horsens Lang Weekend", som tiltrak folk fra hele landet.

De færreste ved, at grundstenen til Dansk Skak Union blev lagt af den lokale Brygmester Olaf Holm, fra Horsens Bajersk- og Hvidtølsbryggeri.

I 1903 grundlagde han, sammen med andre fremsynede skakfolk fra Aalborg, Viborg, Randers og Fredericia, ”Jysk Skak-Union” som siden hen blev til Dansk Skak Union.

Derfor er der tradition for, at Danmarksmesterskabet i skak afholdes hvert 25 år i Horsens…senest i 2003 og næste gang bliver i 2028. Der kan læses mere om stiftelsen i skakbladet fra maj 1928 her: https://skak.dk/images/skakbladet/1928/1928-05.pdf

Nu har du set lidt om Horsens Skakforening, og vi håber at se dig som medlem eller gæst, hvis du er i området.