Vagn Skov Andersen 28/06/44 - 12/10/24

16. oktober 2024 21:39

En dag i slutningen af nittenhalvfjerdserne traf jeg Vagn for første gang. Da troppede han op i Horsens Skakforening for at indmelde sin søn, Steen. Steen startede da i Horsens Skakforening og da nu Vagn alligevel skulle køre ham derhen kunne han jo lige så godt også selv starte med at spille.

Det skulle vise sig at blive starten på en livslang passion for Vagn, alle samfulde dage som medlem af Horsens Skakforening. Han blev meget aktiv og spillede gerne mindst et parti om ugen i sæsonen. Jeg erindrer, da jeg som ung knægt, kunne være med i bilen, når Vagn og sønnike nu alligevel kørte til turneringer. Han var altid god til at sørge for at hans bil blev fyldt op. Sværere faldt det for Vagn at tage imod betaling for at køre. Man kunne til nød få lov til at give en kop kaffe på spillestedet for han skulle jo alligevel vejen, så hvad betød det for ham at have en eller to ekstra passagerer med i bilen.

Horsens Skakforening hans udgangspunkt gennem livet og i firserne var han aktiv i bestyrelsen for Horsens Skakforening. Han var altid parat til at give en hånd med og bakkede altid op om klubbens aktiviteter. Om end han synes det var lidt træls efter at have lavet 300+ kødboller til boller i karry til Horsens Lang Weekend!

Han var en fast mand på klubbens hold igennem mange år, og han lagde altid velvilligt bil til.

Han var indbegrebet af pålidelighed, stabilitet og altid meget afbalanceret.

Vagn støttede også op om de omkringliggende klubbers aktiviteter, især Stouby, Nr. Snede og Skanderborg var han hyppig gæst hos.

Skakligt var Vagn kendetegnet med at anvende den Engelske åbning som hvid, den Hollandske som sort. Han blev en habil klubspiller, en styrke han bibeholdt i mange år.

Den 1. oktober var det tid for sidste runde i turneringen, Horsens Efterår 2024, hvori Vagn deltog. Vi bed mærke i, at Vagn denne aften blev kørt til spillestedet af sin kone, der sad udenfor spillelokalet og ventede imedens partiet afvikledes. Vagn gik galt i åbningen og kom hurtigt bagud med et par officerer, men han gav efterfølgende modspil så det viste sig ikke at være en helt enkelt sag for hans modstander at vinde til trods for den materielle overlegenhed. I forbindelse med afslutningen af partiet takkede Vagn for kampen og sagde så, at dette nok blev hans sidste parti. Først da gik det op for os, hvor syg Vagn var, ja hvor kort tid han havde tilbage.

Trofast til det sidste ville Vagn gennemføre den turnering han nu engang havde tilmeldt sig. Trofast og uegennyttig som han gennem hele sit virke i skakken havde været.

Æret være Vagns minde.

På vegne af Horsens Skakforening

Peter Riis, Henrik Svane & Tim Bjerre

Bisættelsen finder sted fra Uth Kirke torsdag d. 17. oktober kl. 11:00.